Szabályzat 2019

ÉRVÉNYES: 2019.09.01-től!

ÁLTALÁNOS SZABÁLYZAT!
Ez a szabályzat van használatban minden bajnokságban! 
KIVÉVE, ha egy adott bajnoksághoz készítünk külön versenyszabályzatot!

1.Általános

A HRF1RT liga általában évi négy éles bajnokságot szervez, ami eléggé változatosak szoktak lenni. A szervezők igyekeznek oda figyelni arra, hogy ne monotonitás legyen, ez tapasztalható mind az autókkal, mind a pályákkal. A bajnokságok két fél évre bontódnak le, „Tavaszi” és „Őszi” bajnokságokra. Az őszi bajnokság szeptemberben kezdődnek, míg a tavaszi bajnokságok Február közepe – vége. Ősszel is és tavasszal is 2-2 bajnokság fut párhuzamosan. A fő bajnokságokon természetesen jutalmazás se marad el. Az egyéni 1-3 helyezettjei serleget kapnak, míg a csapatbajnoki 1-3 helyezettjei oklevelet. Ezenkívül szoktak lenni felajánlások, amiket mindig az adott bajnokság versenykiírásában lehet olvasni.

A liga 2018 január 31-ig ingyenes volt, de február 1-től tagdíjassá vált, ennek köszönhetők a díjazások is. Egyéb okai is vannak, amiknek a részletezése nem szükséges, de a jó közösség valamint a jó versenyzési lehetőség is ide tartozik, valamint a folyamatos fejlesztések. A tagdíjról továbbiakban a tagdíj menüpont alatt lehet olvasni.

A fő bajnokságokon kívül fun futamok és egyéb kisebb kupák is szervezésre kerülnek, amik nem tagdíj kötelesek. Ezekről mindig időben olvashatók az információk.

A szerverekre kizárólag teljes névvel lehet fellépni! A nevet angol formátumban kell leírni ékezetek nélkül!
Például: Jozsef Kovacs

2.Bírói Testület

BT résztvevők:

    • Ádám Helyes

    • Dávid Farkas

    • Lajos Schmidt

    • Imre Fekete

    • József Galambos

    • László Horváth

    • Zoltán Vajda

A Bírói Testület (továbbiakban BT) feladata, a szerverkezelés illetve a versenyek lebonyolítása és a bajnoksághoz tartozó egyéb teendők elvégzése. A bajnokságban a vitás eseteket a BT bírálja el. A szabálytalanságokat minden esetben legalább 3 BT tag nézi meg, és dönt az esetről. A BT megbeszélésen nem vehet részt az BT tag, aki belekerült, vagy akinek a csapattársa belekerült valamilyen incidensbe. Ha több BT tag is részese egy esetnek, akkor a versenyzőkből kérnek fel a szervezők.

A BT határozatát ellen fellebbezni nem lehet. Kérjük, tartsátok tiszteletben a BT döntését. Legjobb tudásuk szerint próbálnak dönteni.

3.Chat szabályok

Az időmérő és a verseny alatt a chat használata SZIGORÚAN TILOS! Ha ezt valaki megszegi, a BT kivizsgálás után büntetést szabhat ki rá.
A rajt előtti percekben, a felvezető kör megkezdése előtt, és közben megengedett a chat használata, 
DE ilyenkor már csak szerver gondokra hívhatod fel a figyelmet. Illetve jelezheted, ha rossz rajtkockában állsz.
A chat használata mindaddig Tilos,

    • amíg az időmérőn minden egyes versenyző nem áll be a boxba

    • amíg a versenyen minden egyes versenyző nem ér be a célba

4.Team Speak

A TeamSpeak használata erősen ajánlott, mert a futamok alatt ezen keresztül lehet tartani a kapcsolatot a társakkal! Ha bármi probléma van, az admin értesíteni tudja a versenyzőket, így gördülékenyen tudunk problémát megoldani.
TS információk itt.

5.Versenyek lebonyolítása

Teszt lehetőség: A szerver egész héten NONSTOP fut. Az rFactor2 szerver címe/neve mindig az adott bajnokság versenykiírásában szerepel.

Versenyen való indulási jog:

    • A versenyeken bárki indulhat, aki nevezett az adott bajnokságra.

    • Tagdíj köteles bajnokságok esetében a tagdíj befizetése.

    • Szabályzat elfogadása

Időpontok: 

A versenyhétvége lebonyolítás:

    • Nap: Vasárnap

    • Időmérő: 19:30

    • Verseny: ~20:00

A versenyhétvége pontos menetrendje az adott bajnokság kiírásában található meg.

A versenyhétvégét igyekszünk mindig pontosan indítani, ezért nem várunk senkire. Az időmérő és a warm up alatt van lehetőség a becsatlakozásra.

Ha a szerver ledob valakit a futam előtt, akkor szólhat, és indokolt esetben megvárhatjuk, de maximum 5 percet várunk. Persze ehhez elengedhetetlen a TS használata.

A versenyen pontokat csak azok a pilóták kapnak, akik a verseny 80%-át teljesítették!

6. Restart

Felvezető kör

Ezekben az esetekben dönthet úgy a BT, hogy újra indítja a futamot. Egy alkalommal van csak restart!

    • Ha valamilyen technikai gondod adódott, és azt jelzed ts-en.

    • Lekésted a rajtot.

    • Baleset történik és nagyon össze törik az autód. Ebben az esetben a vétkes, kivizsgálás után büntetést kaphat!

Rajt
Ha rajtbaleset történik, és a mezőny 50%-a részt vesz benne, akkor a BT restartot rendelhet el. Úgy, mint a felvezető körnél, itt is csak egy újraindítás lehetséges. A mezőny kap még egy esélyt, hogy óvatosabban rajtoljon el. A balesetet okozója vagy okozói büntetésre számíthatnak, ha egyértelműen ő(k) okolhatóak. Illetve bármilyen más szabálytalanságot vizsgálhat a BT. Restartot bármelyik BT tag elrendelhet. Nem vállalunk felelősséget azért, ha valaki lelassít, gondolva, hogy úgy is restart lesz. Mindenki addig nyomja a gázt, amíg ténylegesen nincs újraindítás.

7.Vezetési szabályok

Pályaelhagyás, kanyar/sikán levágások: Általános szabály! A pálya szélét jelző vonalon túl lévő területet versenyzés céljára használni nem lehet, az itt történt előzések érvénytelenek! Ebben az esetben az előzést végrehajtó versenyzőnek maga elé kell engednie a leelőzött versenyzőt, ellenben büntetés sújtja. Mind az időmérők, mind a versenyek alatt min. 2 keréknek a pálya szélét jelző fehér(vagy esetenként sárga) vonalon kell lennie. TILOS levágni a kanyarokat, lassítókat! Ha valaki baleset elkerülése ill. kicsúszás (vezetéstechnikai hiba is) miatt hagyja el a pályát, és ezt bizonyítja a replay, akkor az természetesen nem számít vágásnak! De ha folyamatosan elfékezés miatt vág az adott versenyző, azt már nem tudjuk elfogadni. Alkalmazkodjunk a kopó gumikhoz!

Verseny eligazítás! A BT dönthet úgy, hogy egy adott pályán enged bizonyos eseteket. Erre a célra van egy oldal minden bajnokság menüjében, eligazítás néven. Versenyek előtt célszerű átnézni!

Tükrök használata: Tükrök használata kötelező, hiszen ezek nélkül elég nehéz megítélni a hátul lévő helyzetét. Olyan külső nézet használata TILOS amelyiknél nem látszanak a tükrök!!!

Védekezés: A védekező versenyzőnek nagy a felelőssége. Verseny közben indokolatlan fékezéseket a mögötte autózó kárára nem tehet! Féktávon már nem lehet irányt váltani. Az előző esetek értelmében a kanyarban és az egyenesben is elég helyet kell hagynia a már mellette haladónak.
A védekező fél csak egyszer válthat irányt. Cikázni tilos!

Támadás: A “beugrós előzés”: féktávnál hirtelen az autó mögül ki ugrik az előzni próbáló. Ebben az esetben a támadó félen van a nagyobb felelősség, mert az elől menő már megkezdte a kanyar vételi procedúrát, amit menet közben már nehéz korrigálni. Ha ebből baleset van és óvás alá kerül, akkor a támadó felet nézi szigorúbban a BT.
Nem beugró előzésnek minősül, ha támadó fél már alapból nem az elől mögött megy, hanem “mellette”. Ebben az esetben az elől menő számíthat rá, hogy kifékezéssel próbálkozhat a mögötte lévő.
A két autó akkor van egymás mellett, ha a hátul lévő autó első tengelye eléri az elől menő autó hátsó tengelyét, ebben az esetben, az elől menőnek már biztosítania kell az egy autónyi helyet.

Terelés:

    • Támadó fél: A támadó fél, ha megkezdi az előzést és a kanyarból egymás mellett jönnek ki, de az előzés részben sikeres, de még egymás mellett vannak, akkor terelhet, de nem terelheti le a másik felet a pályáról, nem kényszerítheti gázlevételre vagy fékezésre.

    • Védekező fél: A védekező fél, ha sikeresen kivédekezett egy támadást de a kanyarból egymás mellett jönnek ki, és előrébb van, akkor terelhet, de nem terelheti le a másik felet a pályáról, nem kényszerítheti gázlevételre vagy fékezésre.

A hátrébb lévő fél nem köteles kifelé húzódni, ezért mindig azon van a felelősség, aki terelni próbál, ha a terelésből baleset van és óvás alá kerül, akkor a terelő fél büntetésre számíthat.

Lekörözés: A KÉK ZÁSZLÓ jelentése: Éppen leköröző autó(k) közeledik mögötted, készülj fel az elengedésükre! Az elengedés elsődleges célja a gyorsabb pilóta elengedése, a második lehet csak a minimális idővesztés! Ezt a manővert sokféle módon végre lehet hajtani viszonylag kevés időveszteséggel:
egyenesben kigyorsításkor vagy fékút előtti félrehúzódással
lassú kanyarban félrehúzódással
Mindig jelezzük előre az elengedés szándékát egyenesben a pálya szélére húzódással! Ha a lekörözendő versenyző bármilyen formában feltartja a lekörözni készülő pilótát, akkor ez esetben figyelmeztetést kap! Ha manőverével balesetet (a lekörözni készülő versenyző autója bizonyíthatóan megsérül manővere következtében) okoz akkor súlyosabb büntetésre: diszkvalifikációra, esetleg eltiltásra számíthat! Gyorsabb, de lekörözött versenyző visszaveheti a körét, de a körön lévő fél nem köteles őt elengedni, de a sportszerűséget mindenki tartsa a szeme előtt.

Sárga zászló: Sárga zászló alatt gáz elvétellel kell készülni a veszélyre. Ilyenkor Tilos előzni, lekörözni.

Lámpahasználat:

    • Időmérőn:

      • Csak a gyors körön lévő versenyzők használhatnak lámpát, ezzel is jelezve, hogy ő gyors körön van. Ennek a használata ajánlott.

Egyéb: TILOS a pályán menetiránnyal szemben haladni és TILOS kicsúszás után másokat veszélyeztetve visszatérni a pályára! TILOS a boxutcában több helyet visszatolatni és TILOS a boxutcában előzni (csak akkor megengedett, ha a megelőzni kívánt autó bizonyíthatóan műszaki okok miatt lassult le)! TILOS a boxkijárati vonalat átlépni és TILOS a boxutcában másokat szándékosan feltartani!

8.Óvások

Óvásokat egy űrlap kitöltésével lehet beküldeni, ami az adott bajnokság versenykiírásában van megadva. Minden bajnokságnak van saját óvás topik-ja, ahova csak a szervezők teszik ki az aktuális óvásokat az óvás határideje után.
Kérünk minden ligatagot, hogy az óvás előtt mindenképpen nézze meg a saját, vagy a szerver visszajátszását.
A futam másnapján felkerülnek a szerver mentett visszajátszásai! (A bajnokság menüpontjában keresd)
A BT kizárólag a szerver replay-t elemzi!

Minden olyan esetet, ahol sértve érzi magát az adott versenyző, óvja meg!

A BT kizárólag csak az időmérő gyors köreit nézi meg, illetve véletlenszerűen a verseny box kiállásait, ha van az adott bajnokságban.

9.A BT alapelve

A BT törekszik, hogy a vétkes versenyzőt az adott futamon büntessék, ahol a hibáját elkövette. Tehát értékelhető eredmény esetén időbüntetést osztunk ki a legtöbb esetben, ha vesztesz vele, ha nem! Ha a BT úgy látja, hogy a szabálytalanság súlyos, akkor időbüntetés mellé, rajtrácsbüntetést is adhat. Nagyon durva eseteknél DQ-t is oszthat ki a BT.

    • Ha kiesett a vétkes versenyző, akkor figyelmeztetést, rajtrács büntetést vagy áthajtásos büntetést osztunk ki.

    • Nagyobb rajtbaleset okozásáért boxrajt büntetés is kiosztható.

    • kirívó eseteknél eltiltás is kiosztható.

10.Büntetési alapelvek

Chatstop megszegése:

    • figyelmeztetés.

    • rendszeres eseteknél más büntetéseket is vonhat maga után:

    • többszöri beírás egy adott futamon: +5 mp.

    • több futamon keresztül beírás: +5 mp a figyelmeztetések mellet. A figyelmeztetések nem törlődnek.

Szabálytalan időmérős kör:

Az olyan pályákon, ahol az előzetes tesztelések után bebizonyosodik, hogy lehet szélesítéssel, vágással előnyt szerezni, ott a BT meghosszabbított Warm Up alatt átnézi a köröket, és rajtrács büntetést oszt ki.

Több futamos hétvégén azokra a futamokra kapja meg a versenyző, amelyik futamon/futamokon az időmérő alapján rajtolt a mezőny.

Box kivezető vonal átlépése:

5 mp a futamidőhöz.

Kiesett versenyzőknek figyelmeztetés.

Max 20 mp adható egy futamon!

A kivezető vonal átlépését szúrópróba szerűen ellenőrizzük. Random generátorral sorsolunk három embert, és azok kijövetelét vizsgáljuk.

Szélesítések/vágások a futamon:

Az ilyen eseteket óvás után vizsgálja a BT. Ha előtted valaki folyamatosan vág, szélesít, akkor azt óvd meg!
Bizonyos esetekben a BT dönthet úgy, hogy átvizsgálja az egész futamot.

A büntetés mértéke nem szabályhoz kötött. A BT minden körülményt figyelembe véve, bárhogy dönthet. Minden pálya, és minden futam más, így a vágással szerzett előny sem egyforma.

Lökés/Kilökés/Kiforgatás:

Ezek nagyon sokrétűek lehetnek. Kilökés mértéke, mennyire lehetett volna elkerülni, mennyire játszottak szerepet a változó körülmények, és sok más változó a képletben.

    • Kisebb lökdösődés, amit úgy érez a sértett fél: +5 mp.

    • Nagyobb lökés, de nem veszít vele pozíciót: +10 mp.

    • Kilökés, kiforgatás esetén: +15-20 mp.

    • Nagyobb baleset okozása esetén: minimum +20 mp.

Rajtbaleset:

Rajtbaleset okozásáért az adott futamra, ha értékelhető az eredménye:

  • Kisebb baleset esetén: +20 mp.

  • Nagyobb balesetek esetében:

    • halmozódó büntetés, alap +20 mp. plusz autókként 10 mp.

    • Kirívó esetben DQ.

Rajtbaleset okozásáért a következő futamra, ha nem értékelhető az eredménye:

  • Kisebb baleset esetén: rajtrács vége

  • Nagyobb baleset esetén:

    • boxrajt, áthajtásos

    • Kirívó esetben eltiltás a következő versenyről.

Leszorítás:

    • leszorítás pozíció vesztés nélkül: +5 mp.

    • leszorítás pozíció vesztéssel: +10 mp.

    • leszorítás és ezzel baleset okozás: mértéktől függően, de minimum +15 mp.

Figyelmeztetések: A BT kisebb esetekre, illetve chatstop megsértésére figyelmeztetést adhat. Ha öt figyelmeztetés összejön, akkor a következő futamra áthajtásos büntetést szabunk ki. Ezután törlődnek a figyelmeztetések.

Szabálytalan pályára visszatérés:

  • Veszélyezteted, fékezésre kényszeríted versenyzőtársadat, de nincs baleset belőle: 5-10 mp

  • Kisebb(egy autó) baleset okozása: 15 mp

  • Nagyobb baleset okozása, amiben egynél több versenyzőt veszélyeztetsz: 20 mp

  • Tömegbaleset okozás: 20+ mp

Átvitt büntetés: Ha egy adott versenyző nem értékelhető versenyt abszolvált, ezáltal a BT nem tudja az adott futamára kiosztani a büntetést, akkor a büntetést a következő versenyhétvégére viszi át, amit a versenyen kap meg “áthajtásos” vagy “stop&go” büntetéssel. Ezt a büntetést a rajt után osztja ki a BT. Nem teljesítése után a rendszer automatikusan kizárja az adott versenyzőt.

A büntetési alapelvektől a BT eltérhet!

Oktalan büntetés levétele: Vannak pályák amíg nem tökéletesen lettek megírva (van hogy a szervezők se veszik észre), ezért előfordulhat, hogy indokolatlanul oszt ki a rendszer büntetés (drive true, stop&go). Ebben az esetben van lehetőség jelezni, hogy indokolatlan büntetést kaptál és kérnéd a büntetés levételét. Ezt csak TS-en lehetséges. Ebben az esetben ts-en jelezd, hogy büntetést kaptál és mond mellé a nevedet. A levett büntetéseket minden esetbe vissza nézi a BT és, ha jogtalanul lett kérve a büntetés levétel, akkor utólag a BT kizárja az adott versenyzőt. Mivel a büntetés levételét nem automata rendszer végzi, hanem BT manuálisan, így előfordulhat, hogy ez a rendszer nem alkalmazható egy hétvégén BT hiány miatt. Ebben az esetben előre jelzésre kerül, hogy az adott futamon nem lehetséges a büntetés levétele. Ez a rendszer egyelőre tesztelés alatt van.

A ligában minden területen (fórum, szerver, stb) TILOS káromkodni, a ligatagokat, versenyzőtársakat és a ligát szidalmazni, becsmérelni. azonnali kizárást von maga után! Aki nem fogadja el a szabályokat és nem tud alkalmazkodni, vagy nincs azon a szinten, hogy sportszerűen versenyezzen, az nem lehet ligatag!


Szabályzat elfogadása!